Nie każde auto jest bez awaryjne. W większości przypadków niestety przyjdzie taki dzień, że nasze auto odmówi posłuszeństwa. Czasami jest to poważniejsza sprawa szczególnie jeżeli problemem będzie sprzęgło. Pomaga nam ono podczas zmiany biegów. Zobaczmy więc jak to działa.
Sprzęgło zasada działania
Sprzęgło służy do załączania i rozłączania napędu. Znajduje się ono w naszym samochodzie miedzy kołem zamachowym, które wychodzi z silnika, a skrzynia biegów. Sprzęgło pozwala nam więc na połączenie lub odłączenie obu elementów. Jest to bardzo ważne w momencie zmiany biegów. Skrzynia biegów zawiera pary zębatek o różnej liczbie zębów które musimy ze sobą połączyć. Niestety nie jest to łatwe ponieważ zębatki zamontowane na wałkach cały czas się kręcą z różną prędkością. Ciężko jest więc je połączyć kiedy są w ruchu. W tym celu musimy włączyć sprzęgło poprzez wciśnięcie pedała sprzęgła w podłogę. Powoduje to rozłączenie koła zamachowego które nadal się kręci z prędkością obrotową silnika z wałkiem skrzyni biegów. Możemy teraz swobodnie zmienić bieg. Po puszczeniu pedału sprzęgła, napęd jest załączany i możemy nadal przyśpieszać.
Jedną z usterek sprzęgła jest jego linka. Łączy ona pedał sprzęgła z łożyskiem wyciskowym. Od niej zależy w którym momencie będzie załączany i odłączny napęd. Posiada ona regulację, która sama nastawia jej długość w zależności od zużycia okładzin sprzęgła. Wymiana linki sprzęgła cena nie jest wysoka, a w wielu autach dostęp jest bardzo łatwy. Często można ją wymienić bowiem z kabiny kierowcy demontując pedał sprzęgła.