Branża logistyczna uchodzi za jedną z tych, w której popyt na usługi będzie panował zawsze. Jednak w ostatnim roku sytuacja na rynku nieco się zmieniła. Na jakie dostawy przewiduje się największe zapotrzebowanie w roku 2021? Sprawdzamy.
Transport międzynarodowy – bieżąca sytuacja
Nie ulega wątpliwości, że międzynarodowy transport towarów, a właściwie zapotrzebowanie na przewóz ciężarowy konkretnych ładunków, uzależniony jest od tego, co dzieje się na świecie. Nie trudno zatem ukryć, że trendy w branży w roku 2021 w dużym stopniu będą związane z pandemią koronawirusa. Te wydarzenia zmieniły wiele, także nastawienie konsumentów.
W czasie twardego lockdownu, kiedy sklepy sportowe, ze sprzętem AGD/RTV i księgarnie były zamknięte, ludzie zaczęli robić zakupy w internecie, w tym również w zagranicznych serwisach. Spowodowało to nagły wzrost popytu na transport lotniczy, drogowy oraz morski w niektórych sektorach.
Rynek będzie też uzależniony od konieczności dystrybucji szczepionek oraz ewentualnych lekarstw, jeśli zostaną one zatwierdzone.
Spedycja chłodnicza
Obecnie największym wyzwaniem są dostawy preparatów przeznaczonych do szczepień przeciw koronawirusowi. Z tego powodu olbrzymim zainteresowaniem cieszy się spedycja międzynarodowa z wykorzystaniem chłodni. Szczepionki muszą być dystrybuowane w specjalnych warunkach. Jedynie ich właściwe przechowywanie zapobiega utracie właściwości i sprawia, że będą one nadawały się do podania pacjentom.
AGD/RTV/elektronika
Konieczność dłuższego pozostawania w domach przyzwyczaiła klientów do zakupów w sieci. Te są szybkie i wygodne, dlatego nawet po otwarciu sklepów stacjonarnych duża część ludzi wciąż zamawia produkty przez platformy online. Wzrasta zatem zapotrzebowanie na przewozy, ale też spedycję morską i lotniczą (zakupy w firmach pozaeuropejskich) takich urządzeń jak chociażby smartfony, które jeszcze nie są dostępne w Polsce, ale też lodówki, telewizory, karty graficzne czy komputery.
Sytuacja transportu międzynarodowego
Choć poprawił się popyt na dostawy niektórych produktów, to ogólnie liczba zleceń w logistyce zmalała. Wolumen zmniejsza się, bo drastycznie spada obrót w wielu przedsiębiorstwach. Ma na to wpływ ich okresowe zamykanie. Specjaliści szacują, że transport towaru wzrośnie do wartości sprzed wybuchu pandemii dopiero na początku 2022 roku.
Nie bez znaczenia są również wciąż utrzymujące się pewne obostrzenia oraz zmiany przepisów dotyczące swobodnego wjazdu do niektórych państw. Nie tylko epidemia wymusza konieczność opracowania innego planu działania, ale także nowe dyrektywy. Dlatego firmy realizujące przewóz ciężarowy będą musiały optymalizować swoje procesy i dostosowywać metody pracy do nowej sytuacji.
Dyrektywy unijne na 2021 r.
Przede wszystkim został zmniejszony limit maksymalnego obciążenia pojazdu, co wiąże się z ograniczeniem możliwości ładowności auta, a tym samym zredukowaniem ilości towarów dystrybuowanych przez jednego kierowcę. W ciągu kilku lat pojawi się także ustawa, która będzie uzależniała wysokość opłaty za euro winietę od ilości emisji CO2.
Wpływ Brexitu na spedycję
Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej również ma znaczenie. Dostawy do tego kraju zostały znacznie utrudnione. Kierowcy muszą mieć specjalne dokumenty, spedycja morska może korzystać wyłącznie z wyznaczonych przez rząd portów, a zasady przekraczania granicy stały się nieco bardziej złożone.
Stawiaj na najlepszych!
Sytuacja covidowa, nowe przepisy związane z emisją dwutlenku węgla oraz wiele innych czynników znacznie zmieniło sytuację transportową. Dystrybucja towarów stała się znacznie trudniejsza, dlatego warto stawiać jedynie na najlepsze firmy z branży.