Czym jest ABS?
W latach 80. XX wieku skonstruowano systemy przeciwblokujące (antilock brake systems – ABS). Uznano je za czynnik poprawiający bezpieczeństwo jazdy, ponieważ miały umożliwiać kierowcy zderzeń spowodowanych poślizgiem zablokowanych kół samochodu na wilgotnej lub oblodzonej jezdni. Dziś takie hamulce montuje się standardowo w większości nowych samochodów, nawet niższych klas, są one jednak dość drogie.
Czy są warte pieniędzy? Być może nie, kiedy bowiem są najbardziej potrzebne podczas gwałtownego hamowania, wielu kierowców nie używa ich we właściwy sposób.
ABS działa, kiedy system rozpozna, że koło, jedno lub więcej, przestaje się obracać podczas stałego naciskania na pedał hamulca. Jeśli zatem samochód ma ABS, nie należy wielokrotnie naciskać na pedał podczas gwałtownego hamowania. Takiego pulsacyjnego hamowania uczono nas na kursach prawa jazdy, ale jest ono niebezpieczne, gdy auto wyposażono w ABS, ponieważ system przestaje działać. W przeciwieństwie do zwykłych układów hamulcowych, hamulce wyposażone w ABS uniemożliwiają blokowanie kół i nie powodują utraty kontroli nad samochodem. System redukuje ciśnienie w przewodach hamulcowych poszczególnych kół i zwiększa je automatycznie (do 15 razy na sekundę), aż koła zaczną się obracać we właściwy sposób. Zwiększa to przyczepność do jezdni, zapobiega poślizgowi.
Chociaż system ABS działa bardzo dobrze w testach, na szosach efekty były różne. Badania zlecone przez towarzystwa ubezpieczeniowe wykazały, że nie zmniejszył on w sposób wyraźny liczby wypadków, a nawet samochody z ABS częściej uczestniczą w wypadkach z ofiarami śmiertelnymi. Należy to wiązać ze złudnym poczuciem bezpieczeństwa, prowokującym kierowcę do szybszej i bardziej agresywnej jazdy. Z kolei badania przemysłu samochodowego dowodzą, że ABS redukuje wypadki na mokrych nawierzchniach o 19% i zapobiega niegroźnym stłuczkom. Niektórzy eksperci mówią, że kierowcy niewłaściwie użytkują ABS. Kiedy system uruchamia się, kierowca słyszy zgrzytliwe dźwięki oraz czuje wibracje pedału hamulca (co jest normalne). Zaniepokojony, przestaje naciskać pedał i wydłuża drogę hamowania, Skuteczność hamulców z ABS na suchej jezdni nie wiele różni się od skuteczności zwykłych hamulców. Droga hamowania na żwirze, miękkim śniegu czy na nierównej nawierzchni może być dłuższa.
Najnowsze komentarze