Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on lut 19, 2021 in Transport |

Co zrobić, gdy odkryliśmy, że przesyłka kurierska jest uszkodzona?

Przesyłki są narażone podczas transportu i sortowania na różne uszkodzenia. Nie zawsze muszą być one związane z brakiem profesjonalizmu pracowników firmy kurierskiej – czasami nadawca może źle dopasować rodzaj opakowania do zawartości. Niezależnie od przyczyny, może się zdarzyć, że paczka, którą dostarczy do Ciebie kurier, będzie zawierała uszkodzony przedmiot. Co zrobić, by uzyskać rekompensatę?

Jeśli zauważysz uszkodzone opakowanie podczas odbioru…

Podczas odbierania przesyłki od kuriera zawsze warto dokładnie sprawdzić stan opakowania. Jeśli karton jest podarty, zgnieciony lub zalany, może to sugerować uszkodzenie zawartości. Wbrew pozorom, ta sytuacja jest dla Ciebie dosyć korzystna jako dla odbiorcy, ponieważ możesz w obecności osoby dostarczającej skontrolować stan zawartości pudełka. Taką czynność w fachowym języku nazywa się protokolarnym sprawdzeniem zawartości paczki – wyjaśnia pracownik firmy Eupaco.

Jeśli coś jest nie w porządku, np. przedmiot został rozbity, zgnieciony czy zalany, należy sporządzić w obecności kuriera protokół, w którym dokładnie opiszesz rodzaj uszkodzeń i podasz wszelkie niezbędne dane. Bardzo istotne jest, aby pracownik firmy kurierskiej złożył swój podpis na takim dokumencie, co będzie równoznaczne z tym, że potwierdza stan przesyłki, który opisałeś. Umożliwi to jak najszybsze rozpatrzenie reklamacji. Warto podkreślić, że szkody zauważone w momencie odbioru dają Ci dużo więcej możliwości uzyskania rekompensaty, zwykle w formie zwrotu pieniędzy.

Jeśli zauważysz uszkodzenie przesyłki już po odbiorze…

Tutaj sytuacja jest nieco mniej korzystna dla osoby odbierającej paczkę. Przeważnie, jeśli opakowanie jest w nienaruszonym stanie, odbiorcy nie sprawdzają stanu jego zawartości w obecności kuriera. Dlatego też wiele usterek wychodzi na jaw później i pierwszą reakcją jest skontaktowanie się z nadawcą paczki.

W przypadku, kiedy opakowanie jest w nienaruszonym stanie, to do nadawcy należy udowodnienie, że do uszkodzenia doszło podczas transportu. Mogą w tym pomóc np. zdjęcia, choć nie zawsze stanowią wystarczający dowód.

Przede wszystkim należy jak najszybciej skontaktować się z firmą kurierską i poinformować o tym, że otrzymałeś uszkodzoną przesyłkę. Przedstawiciel przewoźnika powinien skontaktować się z Tobą i zaproponować rozwiązanie. Taka procedura dotyczy wszystkich przedsiębiorstw oferujących dostarczanie paczek i wynika z przepisów Prawa przewozowego.

Jednak, jeśli zdecydujesz się na złożenie reklamacji do firmy kurierskiej, zapoznaj się z regulaminem, który obowiązuje klientów danego przedsiębiorstwa. Proces reklamacyjny, mimo że musi mieścić się w ramach ogólnych przepisów, może w różnych firmach wyglądać nieco inaczej.